Nadere info

Nachtelijke hypo's

Bent u wel eens bang dat een hypo in de nacht ontstaat, zonder dat u de vroege waarschuwingssignalen bemerkt?

Gelukkig komen nachtelijke hypo's bij gebruik van tabletten zelden voor, zeker als u normaal eet en weinig alcohol gebruikt. Bij insulinegebruik kan het wel gebeuren, en niet iedereen wordt er wakker van, vooral niet bij gebruik van slaapmiddelen.

Ontwaken met hoofdpijn of een lamlendig gevoel, nachtmerries, of een onverwacht hoge bloedglucose bij het opstaan, kunnen wijzen op een doorgemaakte hypo.

Als u denkt dat dat bij u het geval kan zijn, bepaal dan een paar dagen uw bloedglucose voor het slapen, rond 2 uur 's nachts, en 5 uur 's nachts, en bij het opstaan. Overigens doet iedere insuline gebruiker er verstandig aan eens in de paar maanden de glucose ook 's nachts te controleren.

Heeft u nachtelijke hypo's bij gebruik van een middellangwerkende NPH-insuline of een mix daarmee, dan is overgaan op een langwerkende insuline een goede oplossing. Ze geven minder kans op nachtelijke hypo's.

Ook overleg met uw diabetesteam over aanpassing van de insulinedosis of uw eetpatroon (afhankelijk van het tijdstip van de hypo) is zinvol.