Wat te doen bij een hypo?

Hypo's zijn vervelend en soms beangstigend, maar als u de juiste actie onderneemt op het moment dat er vroege symptomen optreden, kunt u vermijden dat de hypo doorzet.

druivensuiker

Wat ís de juiste actie?
Glucose innemen, en voor volwassenen gaat het om 20 gram! Het snelste effect hebben tabletten druivensuiker (=dextrose=glucose). Daar zijn verschillende soorten van, variërend van 1,5 tot 4 gram glucose per tablet. Kijk dus goed welke tabletten u hebt, en hoeveel daarvan overeenkomen met 20 gram!

Andere suikerbronnen (zoals kristalsuiker en vruchtensap) hebben een trager effect dan druivensuiker, omdat ze ook fructose (vruchtensuiker) bevatten, dat veel trager dan glucose in het bloed wordt opgenomen. Ze zijn nuttig als u geen druivensuikertabletten bij de hand hebt. 
Goede voorbeelden zijn: een glas high energy sportdrank (1/4 fles van 500 ml), óf 4 medium suikerklontjes dan wel een heel volle eetlepel suiker opgelost in water, óf een flink glas gewone frisdrank (dus geen dieet- of light-drankjes!)
 
Wanneer u aan zelfcontrole doet, meet dan (zeker de eerste keren of als u twijfelt) uw bloedglucose, en herhaal dat na ongeveer 20 minuten. Ook al voelt u zich inmiddels beter, de bloedglucose kan nog laag zijn. Na een snelle glucosestijging door glucose-inname, kán de glucose weer dalen. Neem dus een boterham, of eet gewoon als u net aan een maaltijd toe was.
 
Sommige insuline-gebruikers voelen een hypo niet altijd tijdig aankomen. Dan is het van belang dat ook de naaste omgeving weet wat bij hen de eerste klachten en verschijnselen van een hypo zijn, zodat zíj  actie kunnen ondernemen.

Afbeelding glucagon spuitAls de vroege symptomen niet tijdig opmerkt of behandeld zijn, kan het zijn dat het onmogelijk wordt om glucose in te nemen. Dan biedt een glucagon-injectie uitkomst. Glucagon is (net als insuline) een hormoon dat in de alvleesklier wordt gemaakt. Het verhoogt de bloedglucose snel door glucose vrij te maken uit de levervoorraad. Via een bijna kant-en-klarespuit (Glucagen®) kan het onderhuids of in een spier worden gespoten, bijvoorbeeld door een huisgenoot of een collega. Glucagon in huis hebben is zinvol als u eerder een hypo met verlies van bewustzijn hebt gehad, wat vooral kan voorkomen bij langdurig insuline-gebruik en ontbreken van de waarschuwingssignalen.
 
Nog sneller dan glucagon werkt een injectie van glucose, maar dat moet altijd in een ader worden gespoten.
Na een hypo zal de bloedglucose vaak, en soms langere tijd, verhoogd zijn. Gun uzelf de tijd om uw glucose weer rond de normale waarden te krijgen.
 
 
Hebt u wat gehad aan deze pagina? Geef uw mening: 
Gemiddelde beoordeling gebaseerd op: (44 stemmen)


U kunt stichting DIEP laten weten wat u van de inhoud op deze pagina vindt. Met uw mening kunnen wij de inhoud van deze website continu bijwerken en verbeteren. Als deze inhoud u heel goed geholpen heeft dan geeft u 5 sterren, heeft deze inhoud u helemaal niet geholpen dan geeft u 1 ster. U kunt natuurlijk ook kiezen voor een aantal sterren tussen de 1 en de 5. Namens de stichting DIEP, hartelijk bedankt voor het geven van uw mening!

Als u wilt kunt u onderaan de pagina ook een boodschap achterlaten, klik op reactie toevoegen om dit te doen. Onze moderator bekijkt de reacties en behoudt zich het recht voor om reacties met ongepast taalgebruik of reacties die op een andere manier ongepast bevonden worden niet te plaatsen. Omdat de reacties afkomstig zijn van bezoekers is stichting DIEP niet verantwoordelijk voor onderstaande inhoud!

Reacties

Geachte lezer,
Iemand voelt zich niet lekker , controleert met een goed geijkte glucosemeter de glucosewaarden. Komt uit 0- 3.5. hij wil dit adequaat aanpakken , arts zegt : uw lichaam houdt u voor de gek .Ga maar even rustig zitten. Hoe kan dit , terwijl waarde wel laag zijn. Betrokkene heeft wel degelijk snelle suiker en brood genuttigd. Voelde zich na 3/4 uur zich weer beter en heeft waarden gecheckt. Die was geklommen tot 5.1 goede waarde dus. Wat kan een arts nu hebben bedoeld met : uw lichaam houdt u voor de gek.
Enige tijd had betrokkene hoge waarden tussen 10 en 20 gehad. Bij toenemen van klachten leek het wel verstandig te controleren. Door de waarden van 3.5 kon toch worden gesproken van hypo ?

De betrokkene waar u het over hebt was zoals ik lees nog bij bewustzijn.
Ja Betrokkene had inderdaad een Hypo. 3,5 millimol is laag maar als het lager was geweest dan had de betrokken waarschijnlijk buiten bewustzijn kunnen raken en was dan dus niet meer zelf in staat om snelle suikers (druivesuiker, siroop met water,
,opgeloste suikerklontjes)zelf te nuttigen. De hogere waarden van 10 tot 20 millimol zijn hoog maar niet direct verontrusten dan spreekt men van een Hyper. Dan is de betrokken dus erg druk zoals bv bij een adhd persoon dat kan met de juiste hoeveelheid insuline gecorrigeerd worden want dan heeft men te veel suikers in het bloed. 30 tot 35 millimol aan waarde is te hoog.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te controleren of u een menselijke bezoeker bent om zo spam te voorkomen.
Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond.
Laatst aangepast op: 30/06/2015 - 13:10